Info

Född 1978 i Vänersborg

Uppväxt utanför Säffle

Bor i Nacka

 

 

 

 

 

 

Separat/ duoutställningar

 

2019 Det lyser i husen, Ahlbergshallen, Östersund


2017 Glänta, Galleri Eva Solin, Stockholm

 

2014 Galleri PS, med Jenny Ahlström, Göteborg

 

2013 Resa utan karta, med Magnus Dahl, Ålgården, Borås

 

2013 Galleri Vreta kloster, med Jenny Ahlström, Vreta kloster

 

2010 Not Quites Galleri, Fengersfors

 

2009 Sommarutställning i HV Galleri, Stockholm

 

2008 Övergångar, Galleri Konstfack, Stockholm

 

2007 Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiat, Uppsala

 

2007 ACNE studio, Stockholm

 

2005 Silvénska villan, tillsammans med Lina Berglund, Säffle

 

2004 X-rummet, Galleri Thomassen, Göteborg

 

 

 

 

Grupputställningar

 

2019 20 konstnärer visar nya verk, Galleri Eva Solin


2017 Konstnärshuset på Supermarket 2017, Stockholm

 

2016 Vårutställning, Galleri Thomassen, Göteborg

 

2016 32 konstnärer visar över 100 konstverk, Galleri Eva Solin, Stockholm

 

2015 Galleri Eva Solin, Katerina Mistal, i angränsande rum tillsammans med Anders Gudmundson och John Rasimus

 

2015 Konstforum, Galleriet med Jakob Ojanen och Adeola Balogun, Norrköping

 

2015, 2013 Supermarket, Grafiska Sällskapet, Stockholm

 

2015, 2014 Påsksalong, Galleri Thomassen, Göteborg

 

2014 Det ska bli kalas! von Echstedtska gården, Säffle

 

2012 Arvika Konsthall, med Cordula Bielenstein-Morich och Kerstin Wessberg, Arvika

 

2012 Galleri Kretsen, med Lott Alfreds, Eva Spikbacka och Susanne Nygårds, Södertälje

 

2010 Ung grafik, Jensen Gallery i Grafikens Hus, Mariefred

 

2010 Teckning, teckning, Bror Hjorthföreningens teckningsstipendiater

 

1992-2009, Uppsala

 

2010 Stora galleriet i Konstnärshuset med Jenny Ahlström och

 

Peter Wiklund, Stockholm

 

2008 Vårutställningen på Konstfack, Stockholm

 

2008 SAMTID, Galleri Astley, Uttersberg

 

2008 Kom hem, Rackstad museet, Arvika

 

2008 Galleri Mariann Ahnlund, Konstmässan, Sollentuna

 

2007 Artists’ books från Konstfack, Grafiska Sällskapet, Stockholm

 

2006 Mmm…Kandidaterna, Marabouparken, Sundbyberg

 

2005 Norge-Sverige-Konst nu, von Echstedtska gården, Värmlands museum, Säffle

 

2004 37,3 grader Celsius, Vikingsberg, Helsingborg

 

2003 Sparbankstiftelsen Väst stipendieutställning, Bohusgalleriet, Uddevalla

 

 

 

 

Offentliga verk

 

2017 Mellan hus och träd, vårdavdelningarna på Infektionskliniken, Danderyds sjukhus

 

 

 

 

Stipendier

 

2016 Stiftelsen Peggy Nermans Konstnärsstipendium

 

2015 Konstnärsnämnden, tvåårigt arbetsstipendium

 

2010 Konstnärsnämnden, ettårigt arbetsstipendium

 

2009 HV Ateljés produktionsstipendiat

 

2008 Ann-Margret Lindells grafikstipendium

 

2008 Swedbank Säffles konststipendium

 

2007 Bror Hjorthföreningens teckningsstipendium

 

2007 Stiftelsen Aagot och Christian Storjohanns minnesfond för värmländsk kultur

 

2003 Sparbanksstiftelsen Väst stipendium

 

 

 

 

Representerad

 

Bror Hjorthföreningen

 

Göteborgs kommun

 

Kulturförvaltningen, Stockholms läns landsting

 

Region Uppsala

 

Region Jönköping

 

Region Östergötland

 

Statens konstråd

 

Stockholm konst

 

Sveriges Allmänna konstförening

 

Landstinget Sörmland

 

Uppsala kommun

 

Västra Götalandsregionen

 

 

 

 

Utbildning

 

2010-2012 Projektutbildning i grafik, Kungl. Konsthögskolan, Stockholm

 

2003-2008 Institutionen för konst, Konstfack, Stockholm

 

2005-2006 Vintertermin, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Karlsruhe, Tyskland

 

2001-2003 Grundläggande konstnärlig utbildning, Gerlesborgsskolan, Bohuslän

 

1999-2001 Konstvetenskap 60-poäng, Karlstads universitet

 

1997-1998 Bild- och formlinjen, Kyrkeruds folkhögskola, Årjäng

 

 

 

 

Text av Magdalena Dzuirlikowska

 

 

Det är något som rasar nertill. Först våningar i höjdled, ränder, skikt och sediment och sedan ett jordskred, bitar och bilder åt alla håll. Tobias Törnqvists collage är vertikala världar där saker händer på olika nivåer. Där finns ofta en ruta som återkommer i en större ruta. Lagren skapar ett tittskåp och blir en skulptur där papper ligger omlott. Som sidorna i en bok, eller en matta där spill sopats under, men ändå sticker fram. Det överblivna går igen, kartongen efter ett sex-pack öl eller en plastfolieförpackning vecklas ut, ligger med sin ljusa mage uppåt och blir bakgrund till andra händelser. På så vis skapas nya begreppsvärldar, och vågrörelsen fortsätter. Abstrakt, figurativt, realism och saga. En pappersbit blir ett träd, men plötsligt en pappersbit igen. Och hela tiden en mjuk, smulten färgskala som vilar lugnt mot de rastlösa tankarna.

 

I det svarta vattnet syns vita fåglar, speglingar och sjunkna fragment. För Tobias Törnqvist är grafiken besläktad med collagen. Han lägger plastbitar i mönster, etsar, doppar i syrabad och blockerar syran med tejper. En annan grafisk teknik är torrnål där alla linjer ligger på samma nivå, inbäddade i papprets kropp liksom tatuerade. Varför ska man arbeta med grafik när det kräver så mycket hantverk? Det finns förstås en lockelse i att framställa stora upplagor, men för Törnqvist handlar det om materialens egenskaper. Torrnålen skrapar fram en djup och matt svärta. En svärta som inte tycks ha något slut och som är nära ett rent pigment. Etsningarna breder ut sig i mörka färgfält. Intensiva och stillastående.

 

En vind blåser upp. Vid byte av material sker ett väderomslag, det viner mycket mer i teckningarna. Linjerna, strecken, som hår i sidled. I teckningarna kan man också följa tankens gång. Det klassiska komponerandet får stå tillbaka till förmån för vindlande händelser. En berättelse bär strax en annan i en obruten drömvandring. Spelplanen är pappret eller en utplattad kartongbit som han klistrat in. Eller så har han tecknat av kartongformen på pappret. Inom de inre oregelbundna ramarna utspelar sig sedan handlingen som på en estrad, i ett virrvarr av tunna streck. Så som collagen är gjorda av överlappande pappersbitar, så är teckningarna uppbyggda av överskärningar. Men i varje teckning finns också en fri vit yta, den kan vara enhetlig, ritad med sudd eller instucken bland linjerna. Där finns hela tiden ett levande luftrum, ett andetag.

 

Collage, teckning och grafik blir prismor genom vilka Tobias Törnqvist uttrycker sin bildvärld. Händelser i närmiljön och glappet mellan själsliga tillstånd. Det finns alltid skiftningar att upptäcka och tecknandet blir ett sätt att orientera sig i tillvaron. En sorts bearbetning och en tröst. I vårt samhälle finns ett ideal av tydlighet och begriplighet, en sak ska vara det den är, men istället löser den upp sig i metamorfoser. Så ser livet och arbetet ofta ut, en väg längs vilken förändring och överraskningar sker. När bilderna är klara bor de i lådor hos ett dokumentskåp. Skåpet är ett höghus i ateljén, eller en bok som det skrivs på varje dag.

 

Magdalena Dziurlikowska, maj 2014

 

 

 

Scelerisque Non

Aenean qui rhoncus et erat pede pellentesque per eget cras sit vitae aenean Venenatis semper eget quis laoreet dolorem suspendisse eget.